Folkbåtsförbundet har fått ny "webbis" och ny hemsida.
Den här nyhetssidan uppdateras inte mer, men ligger kvar och kan nås via den gamla hemsidan, som finns i Arkivet
Nyheter
Juni 2008
Jo-Jo Sjösatt!
Folkbåt nummer 2 "Jo-Jo" sjösattes måndagen den 9 juni,
efter flera års renovering.
Fler bilder och filmer från dop och sjösättning finns på: Wetstuff
December 2007
Äntligen är Folkbåtsforum här!
Nu går det bra att börja diskutera Folkbåtsfrågor på nätet, vårt Folkbåtsforum är äntligen klart.
Svenska Folkbåtsförbundet i samarbete med Folkebåd centralen,
Watski-Kommendörsgatan och Ostkustens Folkbåtsklubb
ställer ut en ny Folkbåt direkt från varvet i Estland.
Vi finns bland segelbåtarna i A-hallen.
I monter A06:12
Välkommen till Mässan, vi ses vid Folkbåten.
Maj 2004
Sommarkursvecka på Stensunds Folkhögskola
Upplev den vackraste av Sörmland. Trosa skärgård och östra Sörmland är det vackraste du kan tänka dig. Vi
erbjuder dig att få en storslagen upplevelse att värmas åt under hela året.
Välj den kurs som passar dig bäst
och skynda hit.
Välkomna
Båt- och skärgårdskurser
Kurstid: 28/6-4/7
Anmälan senast: 17/5
Du som har lust till att skapa med händerna och som vill uppleva havsluft, tjärdoft och gemenskap är välkommen
till en sommarkursvecka på Stensund i Trosa skärgård!
Frågor besvaras bäst av Preben 0156-532 00
Välj en av följande tio kurser:
1. Träbåtsbygge
Bygg en båt på 1 vecka. Vi bygger Gräsöekor - en rundeka för rodd. Kursledare: Agne Andersson, 08-520 317
29, är specialist på denna båttyp och för vidare en obruten båtbyggartradition i familjen. Benita Nilsson från
Torö har gått två år på Stensunds båtbyggarlinje och praktiserat hos Agne på Gräsö.
2. Båtrenovering
För den träbåtsbitne. Du som redan provat på eller vill men ännu inte vågat. Vi byter bord och spant. Reparerar
och gör underhåll. Möjlighet finns att ta med egen båt. Kursledare: Björn Börjesson, 08-551 570 18, är en sann
träbåtsentusiast som bl.a. gått båtbyggarskola i Finland och byggt kyrkbåtar i Hälsingland.
3. Båtrenovering - fortsättningskurs.
För dig som vill ännu mer - stanna kvar en vecka till! Vi fördjupar oss och går vidare. Har du frågor ? Ring
kursledaren Björn Börjesson, 08-551 570 18. 4 dagar (Må 5/7 kl 12:00 - Fre 9/7 kl 12:00)
4. Uppmätning och båtritning
Tusentals träbåtar ligger och ruttnar bort. Här får du lära dig en enkel metod att mäta upp en båt och föra
över form och konstruktion till en ritning. Sverige behöver en folkrörelse av "barfotauppmätare". Kursledare:
Per Aspenberg har ända sedan barndomen umgåtts intimt med allmogebåtar i Tjust skärgård. Under kursen får
du ta del av hans entusiasm som säkert innebär en och annan tur på sjön också. Per är numera professor i
Linköping.
5. Segelsömnad
Lär dig konsten att sy ett vackert sprisegel. Du kan välja maskin- eller handsömnad. Sy i bomull eller moderna
material. Möjlighet finns att sy egna segel. Kursledare: Eva Vrånggren är upplärd med modernt segelmakeri och
HiTech. Genom bl.a. skutsegling har hon blivit allt mer intresserad av det gamla segelsömmarhantverket. Stolt
ägare av en Plymbyggd båt - 110 år gammal. Har du frågor? Ring kursledaren Eva Vrånggren, 0708-197321
6. Akvarellmålning i skärgården.
Målning som ett sätt att intensifiera naturupplevelsen. Varje dag blir det även en stunds undervisning i
färglära.
Kursledare: Lars Fredlund f.d. lärare på Stensunds båtbyggarlinje med lång erfarenhet av konstundervisning vid
Rudolf Steinerseminariet i Järna. Han vet att alla kan! Unna dig ett lyft för själen.
7. Segling och rodd i allmogebåt.
Vill du uppleva glädjen i att tyst ta dig ut i sommarskärgården i en liten träbåt, med sprisegel och åror?
Du får också inblick i mycket som hör ihop med båtarna. Från båtbyggeri och traditioner till knopar, sjökort
och sjörapporter. Kursledare är Anders Stålblad som gått två år på båtbyggarlinjen. En kreativ hantverkare
som använder allmogebåten som ett njutningsmedel - i alla väder!
8. Skärgårdssegling i Långbåtar
Våra Långbåtar har utvecklats och byggts på Stensund för att ge skolklasser och grupper möjlighet att på ett
aktivt och naturnära sätt uppleva vår makalösa skärgård.
Två dagar ägnas åt att trimma ihop besättningen (kursdeltagarna) till att behärska båten. Vi pratar väder, vind
och sjömanskap. Sedan väntar en 3-dagars segling. Alla behövs för att sköta segel och åror, läsa sjökort mm. Vi
söker upp en skyddad natthamn på någon ö, sover i tält och lagar mat över öppen eld. Kursledare: Pelle
Nestorzon är f.d. elev och numera lärare på Stensunds båtbyggarlinje.
9. Folkbåten
1941 började tillverkningen av den Nordiska Folkbåten på Arendalsvarvet. Av de 10 första båtarna finns bara
två kvar i Sverige. Under denna kurs får du vara med och renovera den ena och segla den andra! Tillsammans
gör vi en renoveringsplan. Vi lossar kölen och ägnar oss åt att byta bottenplanka, bottenstockar, bord mm.
Välkommen till en njutarvecka för alla Folkbåtsintresserade.
OBS! Gratis bryggplats för Folkbåtar.
10. Bygg din egen Grönlandskajak. (10 dagar, 28/6-9/7)
Du bygger på traditionellt sätt utan ritning och millimetrar. Måtten finns i din egen kropp och kajaken anpassas
efter den. Kursledare är Calle Christensen, 073-7024495. Han bor i Järna och undervisar i bl.a. slöjd och smide -
men kajakerna är hans hjärtesak. Kallas Kalle Kajak.
Alla kurserna välkomnar även nybörjare. När du går på kurs kan familjen ha semester! Vi har vandrarhem,
camping, bad, bastu, kajakuthyrning, fotbollsplaner mm.Välkommen!
Det er ikke just hverdagskost, at et dansk bådeværft kan fremvise sin nybygning nr. 1000 af én bådtype. Faktisk kender vi ingen fortilfælde, men det er ikke desto mindre hvad Folkebådcentralen AS i Kerteminde kan nu beretter selskabets direktør Erik Andreasen.
"Det hele begyndte da jeg på Dansk Folkebådklub's generalforsamling i 1972 foreslog at vi skulle se at få vor elskede Folkebåd bygget i glasfiber. Jeg blev pebet ned af talerstolen, men tog efterfølgende kontakt til forskellige bådværfter med idéen. Ingen var interesseret. I 1975 gentog jeg mit forslag, og da der i mellemtiden ikke var bygget mange træbåde, var stemningen i klubben blevet lidt bedre, men kun én - Poul Ankjær fra Kolding - støttede mig, og så gik vi i gang.
Vi fik LM Glasfiber i Lunderskov med på idéen, og skrogformen blev lavet over min hurtige træbåd "Tibbe", og datidens bedste Folkebådsbygger Th. Lind i Middelfart lavede model til overbygningen. Da den første båd kom ud af formen havde vi allerede solgt 43, og i firmaets første regnskabsår blev der afleveret 105 skrog til selvbyggere.
I 1996 støbte LM Glasfiber skrog nr. 850 til os, men havde samtidig meddelt, at det blev det sidste, da der var bedre økonomi i møllevinger. Det blev efter et par dårlige forsøg med andre danske glasfiberstøberier, startskuddet til, at jeg i foråret 1997 tog en rundrejse i de baltiske lande. I Pärnu. Estland traf jeg en ingeniør med forstand på glasfiber - og kvalitet! Jeg stiftede et produktionsselskab Folkboat Baltic Ltd. og sammen med ham byggede jeg en produktion af Folkebåde op.
I maj 1997 flyttede glasfiberproduktionen til Estland - året efter apteringsarbejdet, og i disse måneder er snedkerimaskinerne på vej.
I Januar blev Folkebåd prod. nr. 1000 støbt og apteret hos Folkboat Baltic Ltd., og fra den 17. februar vil båden der på forhånd er solgt i Holland, være udstillet på den store bådudstilling "Hiswa" i Amsterdam.
Det sker samtidig med at selskabet tager en ny apteringshal i brug i Estland, hvor man nu kan sætte yderligere et sæt forme i produktion og dermed bygge tre Folkebåde om måneden. Hos Folkboat Baltic er der nu 25 mand beskæftiget, og med den nye hal har man over 2000 etagemeter til rådighed for produktionen, så faciliteterne og kapaciteten er sikret til at bygge de næste 1000 Folkebåde.
Med fyldte ordrebøger er det begrænset hvor mange både der endnu kan leveres for den kommende sæson, og Folkebådcentralen har derfor valgt ikke at udstille i Bella Centret.
Siden Folkebådcentralen blev stiftet i 1977 har produktionen alene bestået af Nordisk Folkebåd, men vi har nu også udviklet en klassisk motorbåd Nordic Cruiser, tegnet af Børge Quorning, og produktionen af denne båd er også ved at komme godt i gang. Foreløbig er der leveret fire stk. Nordic Cruiser, og yderligere tre er "på bedding".
Vedlagt følger et foto at Folkebåd nr. 1000, der efter ankomsten til Kerteminde netop har fået kølen monteret. Vi vedlægger endvidere et foto af den nye apteringshal i Estland.
Yderligere fotos i høj opløsning kan hentes på vore hjemmesider menupunkt "Pressemateriale" www.folkboat.dk og www.nordic-cruiser.dk
Halmstads flottiljen anförda av Stellan Nilsson och Svante Svensson vann ännu ett SM tecken
när Lag SM i Folkbåt avgjordes utanför Vikingarnas SS hamn i Stockholm.
Det var strålande väder med lagom vind under Lag SM dagarna. 12 matcher avgjordes på torsdagen och 3 på fredagen.
Halmstads lag vann alla sina matcher där flera var spännande och avgjordes först på mållinjen.
Det "nya" systemet, med två båtar i varje lag, där det bara gäller att inte komma sist,
innebar att i nästan alla matcher samlades båtarna ihop på sista länsen för att om möjligt hjälpa fram en lagkamrat.
Något som Halmstadlaget var mycket duktiga på.
Vättern kom på silverplats efter seger i avgörande matchen mot Västkusten.
Trots hemmaplan lyckades inte någon av Ostkustlagen nå prispallen, men dom kommer säkert igen nästa år.
Skåne som inte varit med på Lag SM i några år, lyckades inte vinna någon match men var i första matchen nära att slå Halmstad.
2004 kommer Lag SM att seglas i Långedrag på Västkusten.
Matchresultat.
Match
Vita båtar
Svarta båtar
Orangea båtar
Resultat
1
Skåne
Halmstad
-
6 - 4
2
-
Halmstad
Vättern
3 - 7
3
Ostkusten 1
-
Vättern
6 - 4
4
Ostkusten 1
Ostkusten 2
-
3 - 7
5
-
Ostkusten 2
Västkusten
7 - 3
6
Skåne
-
Västkusten
7 - 3
7
Skåne
Vättern
-
7 - 3
8
-
Vättern
Ostkusten 2
7 - 3
9
Halmstad
-
Ostkusten 2
4 - 6
10
Halmstad
Västkusten
-
4 - 6
11
-
Västkusten
Ostkusten 1
3 - 7
12
Skåne
-
Ostkusten 1
7 - 3
13
Vättern
Västkusten
-
3 - 7
14
-
Ostkusten 1
Halmstad
7 - 3
15
Ostkusten 2
-
Skåne
3 - 7
Slutresultat.
Placering
Flottilj
Vunna/förlorade matcher
1
Halmstad
5 - 0
2
Vättern
3 - 2
3
Västkusten
3 - 2
4
Ostkusten 1
2 - 3
5
Ostkusten 2
2 - 3
6
Skåne
0 - 5
Oktober-November 2002
26 oktober
Folkbåten har fyllt sextio år. Som avslutning på
jubileumsåret inbjuder Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott, i samarbete med
Folkbåtsförbundet,
till en heldag till minne av Folkbåten på:
Sjöhistoriska Museet i Stockholm
lördagen den 26 oktober mellan klockan 10.00 och 16.00.
Film och bilder från Folkbåtens historia kommer att visas och
föredrag att hållas
om Folkbåtens tillkomst,
produktion och leverne. Vi kommer bland annat att belysa den
konstruktionstävlan som låg till grund
för Tord Sundéns ritningar
och presentera de alternativ som inte vann.
Frågan om vem som egentligen har rätt att kalla sig Folkbåtens
"konstruktör",
kanske kommer att besvaras.
Utveckling och förändringar genom tiderna blir belysta.
Deltagaravgiften 120:- inkluderande buffélunch på museet
erläggs kontant vid ankomsten till museet.
Jubileumsboken 'FOLKBÅTEN - en modern klassiker' finns att köpa för 395:-.
Denna dag är ett "måste" för varje sann folkbåtsälskare.
Förhandsanmälan nödvändig till Svenska Seglarförbundets kansli
telefon 08-459 09 93
eller e-post asa@ssf.se
Senaste anmälningsdag är den 21 oktober. VÄLKOMNA.
Folkbåtsförbundet finns på plats i montern för att informera om vår verksamhet.
Vi kommer även att sälja jubileumsboken 'Folkbåten en modern klassiker'.
Välkommen till Mässan, vi ses vid Folkbåten.
Mars 2002
Ännu en bok om Folkbåten.
Dear Friends:
I am happy to announce the publication of my first nautical book, THE FOLKBOAT STORY.
To be published by Sheridan House Inc., one of the world's
leading publishers of sailing books, THE FOLKBOAT STORY describes a unique
sailboat with a rich and distinctive history of racing, cruising and
bluewater adventure.
Sixty years after its launch it still is judged as a breakthrough design, an
inspiration to generations of small cruising boats. The sensible introduction
of modern features has ensured the Folkboat's survival and prosperity as
boats have become long on technology but short on identity and character.
Over time the Folkboat turned into something more than a maritime classic:
this clinkered design with Viking heritage reminds us that simplicity and
clarity are at the heart of beauty when form follows function.
If you are a Folkboat enthusiast, a sailor or an individual
with appreciation for elegant and seaworthy small boats,
THE FOLKBOAT STORY belongs into your library.
THE FOLKBOAT STORY will be available in April, in time for the Folkboat's
60th anniversary.
Note for resellers and press:
Please contact Sheridan House for volume discounts and review copies.
Thanks for your interest.
Sincerely,
Dieter Loibner
Author
Februari 2002
Nu är boken om Folkbåten klar.
Boken har mer än 190 sidor, är inbunden med skyddsomslag och vackra bilder. Det finns över 100 färgbilder och förutom Folkbåtens historia, så har vi samlat historier och berättelser från livet nu och då.
Boken börjar säljas på Båtmässan i Stockholm den 1-10 mars. Vi finns i monter A 01:12.
Priset för boken är 395:- kronor.
Boken kommer att säljas via flottiljerna och i vissa tillbehörs- och bokhandlarbutiker.
Boken kan också köpas via Svenska Folkbåtsförbundets postgiro 437 58 45-7
Sätt in 440:- kronor (45:- frakt) på postgirot, så skickar vi boken med posten.
Skriv tydligt namn, adress och även telefonnummer på talongen.
2002.02.10
Öppet hus hos Folkebådcentralen.
Folkebåd centralen i Kerteminde firar sitt 25-års jubileum den 1 mars.
Helgen den 2-3 mars firas det därför med Öppet Hus i Kerteminde.
I en artikel i Folkbåtsnytt Nr 3 2000 påstår jag att SWE 1307 som råkat ut för röstjärnshaveri är byggd av Folkebådcentralen.
Jag påstår också att alla tidigt levererade båtar från Folkebådcentralen har underdimensionerade röstjärn.
Båda påståendena är fel. SWE 1307 är svenskbyggd och Folkebådcentralen har inte levererat några båtar med underdimensionerade röstjärn.
Erik Andreasen klargör detta mycket grundligt i sitt inlägg på vår hemsida. Det publiceras också i Folkbåtsnytt Nr 1 2001.
Jag var felinformerad (dock inte av ägarna Boije och Svante Svensson) men det är oförlåtligt att inte kontrollera en uppgift innan man publicerar den.
Jag ber uppriktigt Erik Andreasen och Folkebådcentralen om ursäkt.
Jag vill tillägga att Folkebådcentralens båtar har ett mycket högt anseende här i Sverige på grund av sin kvalitet. Jag borde därför ha varit misstänksam inför uppgiften om de underdimensionerade röstjärnen.
Min avsikt var att varna svenska folkbåtseglare och den varningen kvarstår givetvis men gäller alltså endast för svenskbyggda båtar.
Om du har en båt med 7 mm röstjärn byt till 10 mm. Ett bra förslag är att beställa dem från Folkebådcentralen.
Sören Bäckman.
2001.01.07
INGEN RØSTJERNSPROBLEMER PÅ DANSKE BÅDE
I sidste nummer af Folkebådsnyt i Danmark blev der bragt en svensk artikkel
skrevet af Sören Bäckman, der omhandler problemer med nogle for tynde
røstjern, og artiklens forfatter hævder at disse røstjern har været standard
på flere årgange af Folkebådcentralens både.
Oplysningen er ikke korrekt, og alle ejere af Folkebåde leveret fra
Folkebådcentralen med bøjlerøstjern kan tage det helt roligt - ingen af vore
både har nogensinde været forsynet med underdimensionerede røstjern!
Problemet findes alene på svenskbyggede glasfiberbåde, og vi har fra
Folkebådcentralen leveret mange korrekt dimensionerede bøjle-røstjern til
udskiftning på svenskbyggede både.
Indtil 1986 blev vore både leveret med en en røstjernskonsol der havde et
stykke indstøbt fladjern, hvori man boltede det rustfri fladståls-røstjern.
Konstruktionen førte ofte til lækage i dækket, og mange selvbyggere havde
problemer med at montere røstjernene.
Fra 1986 gik vi derfor over til en ny konstruktion med 10 mm bøjlerøstjern
der blev monteret fra værft og indgik i skrogprisen. Vore bøjlerøstjern, der
fremstilles af Fr. Andersens Maskinfabrik, er både ingeniørberegnet og
styrkeprøvet, og brudstyrken overstiger langt hvad de kan udsættes for på en
Folkebåd, hvorfor de da heller aldrig har skabt problemer, og der er som
nævnt aldrig leveret underdimensionerede røstjern fra Folkebådcentralen!
Erik Andreasen
Folkebådcentralen
ALUMINIUM i mast och bom
Regeländring från 2001-01-01
Efter beslut i Skandinaviska Seglarförbundet, den 21 oktober 2000, är det tillåtet från den 1:a januari 2001 att utrusta Folkbåten med mast och bom i aluminium. För närvarande finns endast en godkänd profil i handeln. Den säljs av
Benns Industrier i Stockholm. Flera tillverkare är dock på gång, bland annat en i Danmark. Vi kommer att hålla vår hemsida uppdaterad på vad som händer på marknaden.
Tradition och kappsegling
Folkbåten, som är en konstruktion från början av 40-talet, har hållit sig till de ursprungliga kriterierna för en robust, säker, familjevänlig segelbåt genom åren. Båt och rigg i trä kompletterades med båtar byggda i glasfiber i mitten av 70-talet. Vissa restriktioner på glasfiberbåten infördes så att kappsegling mellan trä- och glasfiberbåtar var meningsfull. De förändringar på båt, utrustning och tillbehör som genomförts, har föregåtts av ingående analyser och diskussioner bland Folkbåtsseglare. Så även vid införandet av aluminiumrigg.
Utvecklingsarbetet
En aluminiummast kan ersätta en trämast utan några ingrepp på båten. Det är till och med möjligt att flytta över vissa stag och beslag. Detta var den grundtanke som var ledstjärna i arbetet. Ingen aluminiumrigg skulle vara bättre än en god trärigg, men å andra sidan skulle aluminiumriggen inte vara sämre än en medelträrigg. Liknande utseende och möjlighet att använda samma segel och trimanordningar var en förutsättning.
Aluminiumriggen har samma stagning och form som trämasten, så långt detta är möjligt. Vikt och styvhet överensstämmer med en något styv trämast. Trämasterna har möjlighet till större variation beroende på regelns utformning. Det finns därför möjlighet att bygga trämaster som är både vekare och styvare än aluminiummasterna. Den möjligheten kommer att kvarstå. Å andra sidan blir aluminiummasterna mycket lika, vilket innebär att segelmakarna har större möjlighet att sy likvärdiga segel till båtar med aluminiummaster.
I utvecklingsarbetet har Sören Bäckman, verksam hos SAAB Military Aircraft i Linköping, lagt ner ett stort arbete och beräknat alla kriterier för masterna. Hans teoretiska beräkningar har kontrollerats, dels genom praktiska mätningar och dels genom testseglingar i Tyskland och Sverige under de tre senaste åren. Resultatet från dessa har visat att beräkningar överensstämmer i mycket hög grad med verkligheten. Det torde inte finnas något exempel på liknande arbete i någon entypsklass. Svenska Folkbåtsförbundet är honom mycket tack skyldig.
Ytterligare information finns hos undertecknad eller hos
Sören Bäckman.
Halmstad lag 1 vann alla sina matcher när Lag-SM avgjordes i Långedrag den 14-15 maj. Inte nog med det, Halmstad lag 2 knep också andraplatsen efter att bara förlorat matchen mot Halmstad 1. Trea kom lag Göteborg tätt före lag Ostkusten. Övriga deltagande var lag Västkusten och lag Vättern.
15 matcher seglades i en serie där alla mötte alla. På fredagen avgjordes 8 matcher i svag vind och något kyligt väder. Resterande matcher seglades på lördagen i stålande väder och frisk vind.
Perfekta arrangemang av Långedrags SS i samarbete med Västkustflottiljen.
Vi hoppas kunna återkomma med ett fylligare reportage snart.
Regeländringar
De senaste regeländringarna finns på
NFIA:s hemsida. Vi jobbar nu på en svensk översättning.
Hej seglarvänner!
Jag vill bara uppmärksamma er om att tidningen Segling nu finns på nätet.
Där finner du bl a artikelserien 70-tals-båtar (en given länk för de
aktuella klassförbunden) och andra artiklar samt ett sökbart
artikelregister som sträcker sig många år tillbaka i tiden. Hittar man
något intressant så beställer man det numret eller en kopia på artikeln.
Finland vann Sven Saléns pokal klart när seglingarna ägde rum i Helsingfors den 6-7 juni. Sverige eller rättare sagt Ostkustens Folkbåtsklubb ställde upp med fyra besättningar. Båtar lånades ut av de Finska arrangörerna så endast segel behövdes tas med. Vi återkommer med ett fylligare reportage senare.
Halmstad försvarade titeln i Lag SM !
Halmstadsflottiljen tog hem en överlägsen seger i Lag SM som avgjordes i Stockholm den 21-23 maj. Halmstad vann alla sina matcher klart. Kampen om andraplatsen blev hårdare då 3 lag hade 2 vunna matcher. Västkustens Folkbåtsflottilj blev två, efter poängberäkning, före Vätterns Folkbåtsklubb och Blekingeflottiljen. Ostkustens Folkbåtsklubb kom sist utan någon vunnen match.
Arne Olson i 1354 "Stradivarius" har, precis lagom till Lag-SM, äntligen fått sin aluminiummast levererad. Per-Arne Johansson i Karlshamn kommer att testa mast nummer 2. Två master kommer också att testas i Tyskland. BENN´S AB i Stockholm levererar masterna.
Folkbåtsbörsen startar.
Nu drar vi igång Folkbåtsbörsen. Här kan Du sälja/köpa Folkbåtar, Segel och tillbehör. Många har frågat efter detta.
Skicka din annons via e-mail eller vanligt brev till oss, ange också att
Du vill ha ut annonsen på hemsidan. Vi lägger ut annonsen inom några dagar.